პოლიტიკური ფილოსოფიიის სამართლებრივი გაგება 2

გასათვალისწინბელია ისიცრომ, ავტორიარული სახელმწiფოები მაშტაbებთა და ხასითითაც გამოირევიან ერთმანეთისაგან. ისინი სარდენს მმართვლობის უძველეს (მონარქიები, თეოკრატიეი) და თანამდროვე ფორმებში (დიქტატურა, სახედრო ხუნტა) პოულობენ. ავტორიტაიზმს ეთ-ერთ თანამდროვე გამოვინება კი, მისი უკიურესი ხასიათიდან გამომდინარე, ტოტალიტარიზმია. ჩვეუებრივ სგავს სისემებს საავეში თვითგამოცხაებული მმათველი უდგას ხოლმე, ხოლო პოლიტკური ძალაფლება ხოლოდ ერთი ან რამენიმე ადაიანის ელშია მოქცეული. ავტორტარულ მმარველთა უმრავესობა რეაისტურ მზნებს სახავს, უმცა, უკდურეს შემთხვაში, შეძლოა, ავისი უხში და სსტიკი ქმედბების გასამართებლად უტoპიური იდეoლოგია გამოიყენოს. ჩვეულებისამებრ, ავტოიტარი მმართელბი არ ცდლობენ საზოგადობრივი ცხოვებსა თუ ეკონoმიკის ყველა ფეროს გაკონტროლებას. მათი ძალისხმევა ძირთადად ძალაუფებსა და სახემწიფო მმართვლობის არებული სტრუტურის შენარჩუნებსაკენ არის მიმართული. ავტორიარული რეიმები ღემდე რებიან სამართლeბრივი კონსტიტციური დემოკატიის ძრითად ალტერნტიად და პირიქით.

მონარქიაროგორც პოლიტიკური სისტემახშირად სერიოზული საფრთხის წინაშე არასოდეს დამდგარა და გარკვეულ ეპოქებში მმართველობის უპირატეს ფორმად რჩებოდათუმცა მონარქიის ძირითად ალტერნატივას ავტორიტარიზმის კიდევ ერთი ფორმა _ ოლიგარქია წარმოადგენდა და არა – რესპუბლიკური მმართველობაავტორიტარიზმი  ისტორიაში მართველობის ყველაზე გავრცელებული ფორმაა და რამდენიმე მიზეზით არის განპირობებულიიგი მარტივია, არ მოითხოვს რთული კომპლექსური სტრუქტურებისპროცედურების, კანონების შემუშავებას და ხისტია. თუნდაც თეორიულად ეფექტურიიგი გამორიცხავს აზრთა სხვადასხვაობას და, შესაბამისად, მხარეთა შორის გარიგებისშეთანხმებისა და კონსენსუსის აუცილებლობასბიუროკრატია კი არსებული რეჟიმისადმი ლოიალური ადამიანებითაა დაკომპლექტებულიამ დროს საზოგადოებას არ ძალუძს წინ აღუდგეს ხელისუფლების ნებას და არც ცალკეულ ინტერესთა ჯგუფებსამავე დროსარც საზოგადოებრივ აზრს შეუძლია სახელმწიფოს ქმედებათა ბლოკირებამსგავს მცდელობებს ძალადობრივი რეაქცია მოჰყვება ხოლმეოპოზიცია და რეპრესიები ერთი მედლის ორ სხვადასხვა მხარეს წარმოადგენენიქსადაც უსაფრთხოება მჭიდრო კავშირშია გარე საფრთხეებისაგან თავდაცვასთანძლიერი ლიდერის უნარი შეაგროვოს გადასახადებიაშენოს გზები კომუნიკაციისა და ვაჭრობის ხელშეწყობის მიზნითშექმნას ჯარი და დარაზმოს ხალხი თვითგადარჩენის უმთავრესი ფაქტორიახალხის მმართველობა  დემოკრატია კი მხოლოდ ეკონომიკური კეთილდღეობისძლიერი საშუალო ფენის არსებობის პირობებში ყვავის.

როგორც ცნობილიაავტორიტარულ სახელმწიფოებს სათავეში ან ერთპიროვნული ლიდერი უდგას ან ელიტარული მმართველი ჯგუფიერთპიროვნული მმართველობა ავტოკრატიისხოლო ჯგუფური მმართველობა – ოლიგარქიის სახელითაა ცნობილი და ასეთ ჯგუფებს ზოგჯერ ხუნტასაც უწოდებენმათი ხელისუფლებაში ყოფნის ვადა არჩევნებით კი არ განისაზღვრებაარამედ – მითისა და ძალაუფლების სინთეზზეა დაფუძნებულიერთის მხრივ, ხალხს მუდმივად უნერგავენრომ ხელისუფლებისადმი უტყვი მორჩილება მათი წმიდათაწმინდა მოვალეობაამეორეს მხრივ, მმართველები მუდმივ მზადყოფნაში არიან გამოიყენონ ძალა ყოველგვარი აჯანყების წინააღმდეგ და ნებისმიერ ფასად შეინარჩუნონ თავიანთი მდგომარეობატრადიციულად ავტორიტარულ ხელისუფლებას სათავეში ხომ დიქტატორი დგასიქსადაც ძალადობრივი ძალაუფლება დომინირებს პოლიტიკურ სისტემებზეკონტროლს ახორციელებენ კასტებირომელსაც სათავეში ვითომ მათი პირობითი ინდივიდი უდგასასეთი სისტემების რეჟიმი თავის ლეგიტიმურობას სამოქალაქო მმართველობის კორუმპირებულობით ხსნის და ასაბუთებსრომ მხოლოდ მას ძალუძს წესრიგისა და სტაბილურობის შენარჩუნებამაგრამ ავტორიტარული სახელმწიფოები ხომ ისეთ რეჟიმებს წარმოადგენენრომლებიც ძალაუფლების მცირეოდენ შეზღუდვასაც არ სცნობენმათი უმრავლესობაუკეთეს შემთხვევაშიმხოლოდ ზედაპირულად ინტერესდება მოქალაქეთა კეთილდღეობით.

ავტორიტარი მმართველები ხელისუფლებაში ძირითადად ძალადობრივი გზით მოდიანწინა ხელისუფლებას ჯერ ძირს უთხრიანხოლო შემდეგ სახელმწიფო გადატრიალების მექანიზმების მეშვეობით ამხობენასეთ ქვეყნებში კიძირითადადარაფერი არ იცვლება ხალხისათვისძალაუფლებაზე მონოპოლიის შენარჩუნება ავტორიტარული სახელმწიფოების მთავარ მიზანს წარმოადგენს.
     
ამ დროს რეპრესიული პოლიტიკა და ინსტიტუტები წესრიგისა და სტაბილურობის სახელით არის გამართლებულითავიანთ ეგოცენტრულ პოლიტიკას ავტორიტარი მმართველები თავიანთი რეჟიმების წესრიგსა და თავდაცვაზე მუდმივი ზრუნვით ხსნიან.

ერთადერთი ლეგიტიმური მთავრობა კი ის არისრომელიც სამართლიანობაზეხალხის ნებასა და საყოველთაო თანხმობაზეა დაფუძნებული.

ამავდროულადუმნიშვნელოვანესია ასევექვეყნისა და ხალხის ეროვნულ-სარწმუნოებრივი ტრადიციული საკითხიცისტორიულად ხომსწორედ ტრადიციები და რელიგია წარმოადგენდა ხელისუფლების ლეგიტიმურობის ერთ-ერთ მთავარ წყაროს.                                       

ადამიანის არსებობის არსი ღვთიურ საქმეში თანაზიარებაასწორედ ამიტომაა ეროვნული ყოფიერების საფუძვლად მდებარე სულიერ სუბსტანციაზე ზრუნვა უპირველესი მიზანირადგან სწორედ ეროვნული სულის მეოხებით ძალუძს ყოველ ადამიანს ეზიაროს ჭეშმარიტად საღვთო საქმესდამოუკიდებელითავისუფალი და ძლიერი სახელმწიფოს შექმნა კი არის აუცილებელი წინაპირობა ერის სულიერი მისიის განსახორციელებლადსახელმწიფოს დანიშნულება ერის პოლიტიკური და სულიერი დამკვიდრებაათვითდამკვიდრების ურთულეს გზაზე ყოველი ერი ესწრაფვის თავისი სულიერი და სოციალურ-პოლიტიკური ველის გაფართოებასსწორედ ამაში ვლინდება ერის სიძლიერე და სიცოცხლისუნარიანობა.

ეროვნულსარწმუნოებრივი გზა გრძნობისგაგებისხასიათის სულია და არა მხოლოდ ცნობიერების სამშვინველიდემოკრატიის გარეშე კი შეუძლებელია რაიმე სახის სულიერების გავრცელება.

ნათელიარომ კეთილდღეობარომელიც დემოკრატიულ ქვეყნებთან ასოცირდება, ბევრს აღფრთოვანებისა და მიბაძვისაკენ უბიგებსბოლო ხანებში დემოკრატიული მოდელი უფრო და უფრო დიდ წარმატებას აღწევსავტორიტარიზმი გზას თანდათანობით დემოკრატიას უთმობსთუმცა, ჯერჯერობითცალსახად დემოკრატიზაციის პროცესის შეუქცევადად გამოცხადება ნაადრევია.

 საქართველოს სამართლებრივი სახელმწიფო ძირეულად უნდა იზიარებდეს და ეყრდნობოდეს ჭეშმარიტი ეროვნულ-სარწმუნოებრივი იდეოლოგიის საფუძვლებსუნდა აღიარებდეს ღვთისა და ერის უზენაესობას და მათთვის სამსახურს თავისი არსებობის უმთავრეს მიზნად უნდა მიიჩნევდეს  და ამავდროულად უნდა აღიარებდეს ერისა და პიროვნების გათავისუფლების პროცესის დიალექტიკურ ბუნებასრამეთუ დამოუკიდებელითავისუფალი სახელმწიფოს შექმნა პიროვნების თავისუფლებისათვისაცაა აუცილებელიპიროვნების უფლებების დაცვა კი მხოლოდ ძლიერდამოუკიდებელთავისუფალეროვნულ სახელმწიფოშია შესაძლებელი.    
           
ასევემნიშვნელოვანი და აუცილებელია იბერიულ-კავკასიური მსოფლმხედველობისროგორც ჭეშმარიტად ეროვნული იდეოლოგიის აღორძინება და დამკვიდრება საქართველოში. საქართველოს სამართლებრივი სახელმწიფო უნდა ზრუნავდესროგორც ქართველი და სახელმწიფოს ნებისმიერი სხვა ეროვნების მოქალაქისასევე იბერიულ-კავკასიური მოდგმის სხვა ხალხთა უფლებებისინტერესებისა და თავისუფლებების დასაცავადუნდა ამხელდეს და ბრძოლის მშვიდობიანი ფორმით წინ აღუდგეს ყველა იმ მზაკვრულ პოლიტიკასრომელიც განადგურებით ემუქრება იბერიელ-კავკასიელთა გენოფონდსმათ სახელმწიფოებრიობასშლის ეროვნულ ცნობიერებასერთმანეთს უპირისპირებს იბერიულ-კავკასიური მოდგმის ხალხებსარღვევს ისტორიულად ჩამოყალიბებულ ტრადიციებსამცირებს კავკასიურ ღირსებას.   

სამართლებრივი სახელმწიფოს ჩამოყალიბებისათვისარსებული კრიზისული მდგომარეობიდან საქართველოს გამოსახსნელადაუცილებელი და ერთადერთი გზაა მშვიდობიანი პოლიტიკური ბრძოლითლეგიტიმური ეროვნული მთავრობის (ხელისუფლების), ეროვნული კონსტიტუციისა და სამართლებრივი კანონმდებლობის ბაზის აღდგენა-შექმნის გზით დამოუკიდებელი და თავისუფალი საქართველოს ეროვნულ-სახელმწიფოებრივი აღდგენა-აღორძინება.

დღეს, თავისი მრავალსაუკუნოვანი ისტორიის მნიშვნელოვან ეტაპზე, საქართველოს ხალხმა მიიღო ურყევი გადაწყვეტილება, აშენოს დამოუკიდებელი და თავისუფალი სახელმწიფო, სადაც გარანტირებული იქნება კანონის უზენაესობა, ადამიანის უფლებები, უსაფრთხოება, მოქალაქეების კეთილდღეობა და საბაზრო ეკონომიკა. დამოუკიდებლობა და თავისუფლება საქართველოს ხალხისათვის სასიცოცხლო მნიშვნელობის მქონე, ტრადიციული ფასეულობებია, რომლის ფუნდამენტური ღირებულებები ეროვნულ ფასეულობებსა და ტრადიციებზეა დაფუძნებული.

აქედან გამომდინარე, საქართველოს ეროვნული უსაფრთხოების კონცეფცია უნდა იყოს ფუძემდებლური დოკუმენტი, რომელშიც ასახული იქნება  ქვეყნის უსაფრთხო განვითარების ხედვა, ფუნდამენტურ ეროვნული ღირებულებები და ეროვნულ ინტერესები, მასში აღწერილი უნდა იყოს ეროვნული უსაფრთხოების წინაშე მდგარი საფრთხეებირისკები და გამოწვევები და უნდა ასახავდეს უსაფრთხოების პოლიტიკის ძირითად მიმართულებებს.

საქართველოს ხელისუფლება ეროვნული უსაფრთხოების კონცეფციის საფუძველზე უნდა ატარებდეს შესაბამის გრძელვადიან ღონისძიებებს, რომლებიც უზრუნველყოფს ფუნდამენტური ეროვნული ღირებულებების დაცვას და ეროვნული ინტერესების განხორციელებას ეროვნული უსაფრთხოების წინაშე მდგარ საფრთხეებზე, რისკებსა და გამოწვევებზე ადეკვატურად რეაგირებით.

ეროვნული უსაფრთხოების კონცეფციის საფუძველზე იქმნება ასევესხვადასხვა დარგობრივი სტრატეგიები და გეგმები. ეროვნული უსაფრთხოების კონცეფციის ცვლილებასთან ერთად ხდება ცალკეული დარგობრივი სტრატეგიებისა და გეგმების განახლებაც.

საქართველოს სამართლებრივი სახელმწიფოებრიობა უნდა ეფუძნებოდეს მის ფუნდამენტურ ეროვნულ ღირებულებებს, რომელთა დაცვა ასე აუცილებელია საქართველოს რესპუბლიკის არსებობისა და უსაფრთხოებისათვის, მისი მოქალაქეების უსაფრთხოებისა და კეთილდღეობისათვის.

საქართველოს რესპუბლიკის კანონიერმა და სამართლებრივმა ლეგიტიმურმა ხელისუფლებამყველა არსებული კანონიერი საშუალებებით, უნდა იბრძოლოს და დაიცვას სამართლებრივ-სახელმწიფოებრივი ფუნდამენტური ეროვნული ღირებულებები: სახელმწიფოებრივი დამოუკიდებლობა; სუვერენიტეტი; ტერიტორიული მთლიანობა; მის საშინაო საქმეებში სხვა ქვეყნების ჩარევის დაუშვევლობა; თავისუფლება; ადამიანის უფლებათა საყოველთაო დეკლარაციითა და ადამიანის უფლებებისა და ფუნდამენტური თავისუფლებების დაცვის კონვენციით გათვალისწინებული უფლებები და თავისუფლებები; ჭეშმარიტად ეროვნულ-სახელმწიფოებრივი დემოკრატია და კანონის უზენაესობა;  ქართველი ერისა და ქვეყნის ყველა მოქალაქის კეთილდღეობა, რომლისთვისაც  და ცხოვრების ღირსეული პირობების შესაქმნელად, აუცილებელია სახელმწიფომ  უზრუნველყოფს ქვეყნის ეკონომიკური განვითარება მისი მართვის გამჭვირვალე წესების საფუძველზე და ეფექტიანი სოციალური პოლიტიკის გატარება; ეროვნული პოლიტიკითა და საერთაშორისო სამართლით აღიარებულ ნორმებზე დამყარებული საერთაშორისო ურთიერთობების ჩამოყალიბება ყველა სახელმწიფოსთან;  მშვიდობა სახელმწიფოსა და  კავკასიურ-რეგიონული უსაფრთხოებისა და სტაბილურობის განმტკიცებაში.

საქართველოს რესპუბლიკის კანონიერმა და სამართლებრივმა ლეგიტიმურმა ხელისუფლებამყველა არსებული კანონიერი საშუალებებით, ასევე უნდა იბრძოლოს და დაიცვას სამართლებრივ-სახელმწიფოებრივი, ფუნდამენტურ ეროვნულ ღირებულებებზე დაფუძვნებული ეროვნული ინტერესები: ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენის უზრუნველყოფა, რისთვისაც უნდა გამოიყენოს მის ხელთ არსებული ყველა კანონიერი საშუალება იმ პრობლემების მშვიდობიანად და სამართლებრივად მოგვარებისათვის, რომლებიც შეიძლება წარმოიშვას საქართველოს ტერიტორიაზე კონსტიტუციური წესრიგის აღდგენის დროს; ეროვნული ერთიანობისა და სამოქალაქო თანხმობის უზრუნველყოფა, რათა მოქალაქეებს განუმტკიცოს კონსტიტუციის პატივისცემა და უზრუნველყოს საქართველოს მოქალაქედ მათი თვითიდენტიფიკაცია; როგორც სახელმწიფოს შიდა ადმინისტრაციულიასევე კავკასიურ-რეგიონული სტაბილურობა; თავისუფლებისა და ჭეშმარიტად სახალხო დემოკრატიის განმტკიცება, რომელიც ხელს შეუწყობს  თავისუფალი სამოქალაქო საზოგადოების, როგორც სტაბილურობისა და უსაფრთხოების უზრუნველყოფის მნიშვნელოვანი პირობის, განმტკიცებას; ქვეყნის სატრანზიტო ფუნქციის განმტკიცება, ენერგეტიკული უსაფრთხოება და სტრატეგიულად მნიშვნელოვანი სახელმწიფოებრივი და რეგიონული ინფრასტრუქტურის განვითარება, რომელიც  უკავშირდება საქართველოში სტაბილურობის განმტკიცებას, ქვეყნის ეკონომიკურ განვითარებას და მისი მოქალაქეების კეთილდღეობას; ქვეყნისა და კავკასიის რეგიონის ეკოლოგიური უსაფრთხოებარამეთუ გარემოს დაცვის ხარისხი და ბუნებრივი რესურსების რაციონალური გამოყენება მჭიდროდაა დაკავშირებული საზოგადოებრივი უსაფრთხოებასა და ჯანდაცვასთან; საქართველოს, როგორც მრავალსაუკუნოვანი ისტორიისა და მდიდარი კულტურული მემკვიდრეობის მქონე სახელმწიფოს, კულტურული მრავალფეროვნებისა და ეროვნული თვითმყოფადობის შენარჩუნება; ტერიტორიული მთლიანობის ურღვევობასაერთაშორისო ტერორიზმის, ქვეყნის სტაბილურობისათვის, სამხედრო ინტერვენციისა და მეზობელი ქვეყნებიდან არსებული კონფლიქტების გადმოდინების ხელყოფა,  რადგანაც ტერიტორიული მთლიანობის დარღვევა არის მთავარი წყარო ზოგიერთი პრობლემისა, რომლებიც ძირს უთხრის ქვეყნის პოლიტიკურ, ეკონომიკურ და სოციალურ სტაბილურობას; კონტრაბანდისა და ტრანსნაციონალური ორგანიზებული დანაშაულებათა აღკვეთა; კორუფციასთანარაჯანსაღ, ეკონომიკურ, ეკოლოგიურ, ენერგეტიკულ, ინფორმაციულ და სოციალურ გამოწვევებთანჯანმრთელობის დაცვისა და განათლების სისტემის დეგრადაციასთანდემოგრაფიული მდგომარეობის გაუარესებასთანუმუშევრობის მაღალ დონესა და უკიდურეს სიღარიბეში მცხოვრებ ადამიანთა რიცხვის ზრდასთან  და სახელმწიფო მართვის არაეფექტიანი სისტემებთან ბრძოლა; ეროვნულ-სარწმუნოებრივ ფასეულობათა და სხვა ეროვნულისამართლებრივ-ლეგიტიმურ ღირებულებათა დაცვა.

ამრიგადსაქართველოს ეროვნული უსაფრთხოების პოლიტიკის მიზანია დაიცვას ფუნდამენტალურ ეროვნულ ღირებულებებზე დაფუძნებული ეროვნული ინტერესები, უპასუხოს და გადაჭრას ქვეყნის წინაშე მდგარი საფრთხეები, ხელი შეუშალოს რისკებისა და გამოწვევების საფრთხეებში გადაზრდასა  და არსებული საფრთხეების გაძლიერებას.

  საქართველოს ეროვნული უსაფრთხოების პოლიტიკის მთავარი მიართულებები უნდა იყოსსამართლებრივი სახელმწიფოს აღდგენა-აღორძინებამისი ლეგიტიმური მართვის აღდგენა-გაძლიერება და ჭეშმარიტად ეროვნულისახალხო და დემოკრატიული ინსტიტუტების განმტკიცება, რამეთუ საქართველოს რესპუბლიკის მოქალაქეების მტკიცე ნებაა, ააშენონ ეროვნულისამართლებრივილეგიტიმურითავისუფალი და დემოკრატიული საზოგადოება, შექმნან კანონის უზენაესობასა და კანონის წინაშე თანასწორობაზე დაფუძნებული, გამჭვირვალე და ხალხის წინაშე ანგარიშვალდებული მმართველობის სისტემა, რომელიც იქნება ადამიანის უფლებებისა და თავისუფლებების გარანტი ქვეყნის  ყველა მოქალაქისათვის. ასეთი პოლიტიკური სისტემა კი ქვეყნის შემდგომი განვითარების უმთავრესი საფუძველია; სახელმწიფო თავდაცვისუნარიანობის ამაღლება, საქართველოს ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენა და ასევედროული და ეფექტიანი ნაბიჯები, რომლებიც მიმართული იქნება კონფლიქტების მშვიდობიანი, საერთაშორისო სამართლის პრინციპებზე დამყარებული მეთოდებით მოგვარებისაკენ, რათა სახელმწიფომ უზრუნველყოს თავის ტერიტორიაზე მცხოვრები ყველა ეთნიკური ჯგუფის სამოქალაქო, პოლიტიკური, ეკონომიკური, სოციალური, რელიგიური და კულტურული უფლებების დაცვა; იძულებით გადაადგილებულ პირთა, დევნილთა და ლტოლვილთა მათ კანონიერ საცხოვრებელ ადგილებში დაბრუნება და მათთვის უსაფრთხოების გარანტიების უზრუნველყოფა უნდა განხორციელდეს სამართლიანობის, თანასწორობის, ადამიანის უფლებების, თავისუფლებებისა და  ეროვნულ-სახელმწიფოებრივი ინტერესების სრული დაცვითა და საერთაშორისო სამართლის პრინციპებზე დაყრდნობით; საგარეო პოლიტიკა და სტრატეგიული პარტნიორობა, უპირველეს ყოვლისა, კავკასიურ-რეგიონული და შემდგომ ყოველმხრივი მიმართულებით საქართველოს ეროვნული უსაფრთხოების პოლიტიკის ერთ-ერთი მთავარი მიმართულება უნდა იყოს და მიზნად ისახავდეს საქართველოსათვის ხელსაყრელი საერთაშორისო გარემოს ჩამოყალიბებას; საქართველოს რესპუბლიკის ეკონომიკური, სოციალურიეკოლოგიურიკულტურული მემკვიდრეობისა და ინფორმაციული უსაფრთხოების პოლიტიკა, რომელიც  მიზნად ისახავს აუცილებელი ეკონომიკური პირობების შექმნას სახელმწიფოს ეროვნული უსაფრთხოების განვითარებისათვის.

კიდევ ერთხელ აღსანიშნავიარომ დღეს საქართველოსათვის ერთერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი და განსაკუთრებული ამოცანაა ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენის სამართლებრივი გადაწყვეტა და მისი დაცვა.

     ქვეყნის სახელწიფოებრიობისათვის გამორჩეული მნიშვნელობა აქვს მისი ტერიტორიის, და  ბუნებრივი რესურსების დაცვასროგორც შიდა სახელმწიფოებრივი ფუნქციონირებისასევე სახელმწიფოებათაშორისი ურთიერთობის თვალსაზრისითაცგანსაკუთრებულიასახელმწიფო საზღვრისა და მასთან დაკავშირებული სამართლებრივიპოლიტიკურიეკონომიკური თუ სხვა პრობლემატური საკითხების გადაწყვეტის სასიცოცხლო მნიშვნელობა.

     საქართველოს ტერიტორიულ დანაწევრებას სათანადო გეზს აძლევდა გეოპოლიტიკური ტენდენციები და მათ განსახორციელებლად შემუშავებული ქვეყნის შიდა თუ გარე სქემებიდღეს გეოპოლიტიკური სტრუქტურა მნიშვნელოვნად შეიცვალაამუშავდა სხვა სქემებიჩვენი ქვეყნის პოლიტიკითმსოფლიო ინტერესებიდან გამომდინარე, აუცილებელია ოპტიმალურად გადავწყვიტოთ დღევანდელი პრობლემებიოღონდ ყოველივე ამის განსახორციელებლად საქართველომსხვა მნიშვნელოვან პრობლემებთან ერთად, უნდა გადაჭრას უპირველესი პრობლემა: უნდა აღდგეს და მოწესრიგდეს საქართველოს ტერიტორიული მთლიანობის სამართლებრივი საფუძველირაც ქვეყნის ადმინისტრაციულ-ტერიტორიულ მოწყობასა და მასთან ერთად, ქვეყნის ხელისუფლების შიდა ადმინისტრაციულ ერთეულებთან ურთიერთობებს დაარეგულირებს.   
  
     რეალობიდან გამომდინარე, უნდა სამართლებრივადპოლიტიკურად და იურიდიულად შეფასდეს 1991-1993 წლების სახელმწიფო გადატრიალება და მისგან გამომდინარე შემდგომი პროცესები; უნდა შემუშავდეს ახალი კონსტიტუცია და სამართლებრივი აქტებისადაც გათვალისწინებული იქნება და იურიდიულად აღსდგება 1992 წლის 2 იანვარს გაუქმებული საქართველოს რესპუბლიკის კონსტიტუციის შესაბამისი მუხლები საზღვრების ურღვევობისტერიტორიული მთლიანობისა და ადმინისტრაციულ-ტერიტორიული მოწყობის პრინციპების შესახებრაც სრულიად აღადგენს სამართლებრივ საფუძველს ტერიტორიული მთლიანობისათვის1991-1993 წლებისა და 2008 წლის ომები დაკარგავს თავის პოლიტიკურ შინაარსს და ის ტერიტორიებირომლებიც ცენტრალური ხელისუფლების იურისდიქციის გარეთ დარჩა,  კანონიერად მოექცევა მისი გავლენის ქვეშამის შემდეგ ტერიტორიული მთლიანობის ფაქტობრივად აღდგენისათვის წარმოებული ყოველგვარი ღონისძიება საერთაშორისო სამართლის დამატებითი სტატუსითაც იქნება განმტკიცებულისამართლებრივად მოგვარებული პრობლემების გადაჭრა საერთაშორისო სამართლის პრეროგატივაა, ამას საერთაშორისო არბიტრაჟი მოყვება და ამგვარ დონეზე საკითხთა გადაწყვეტა კი, ცხადიასათანადოდ შეამცირებს ძალადობის ფაქტორს.

ჟამთა ცვალებადობამ ბევრჯერ შეცვალა სახელმწიფოს საზღვრებიქართულ სამეფოთა დინასტიებიკუთხე-ტომთა სახელწოდებები და ქართული ენის დამწერლობათა გრაფიკამაგრამ ღვთისა და ქართველი კაცის მედგარი და დაუოკებელი სამშობლოსადმი დიდი სიყვარულის   წყალობით დღესაც არსებობს ქართული გენიენამამული და რწმენა.

დღესაცქვეყნის დაშლასთანეკონომიკის რღვევასთანხალხის გაღატებასთანგანათლებისმეცნიერებისკულტურის დაცემასთან ერთადსაქართველოს ემუქრება ყველაზე საშინელი საფრთხე  თავისი ეროვნული სახის დაკარგვა და უფრო მეტიცქართველი ერისროგორც კულტურულ-ისტორიული ერთობის ფიზიკური გაქრობა.

დღესროცა ასე აუცილებელიააშენდეს ერთიანი ქართული სხეულით გასხივოსნებული სახელმწიფოსაჭიროა საქართველოს სახელმწიფოებრივობის არამარტო მისი ბოლო წლებისარამედ მთლიანად ისტორიული სამართლიანობის აღდგენაც.

საშუროაერის საყოველთაო თანხმობითა და საქართველოს სახელმწიფოებრიობის ისტორიული სამართლიანობისა და კანონიერების აღდგენის გზითქვეყნის სახელისსიმბოლიკისსახელმწიფო ენისა და ადმინისტრაციულ-ტერიტორიული მოწყობის საკითხის გადაწყვეტა.

ისტორიული პროცესების განვითარების დიალექტიკა თავისთავად გვკარნახობს არსებულ წარმოდგენათა გარკვეული კორექტირების აუცილებლობასჩვენი სააზროვნო არსენალიდან დღეს ბევრი რამ საჭიროებს აუცილებელ სამართლებრივ გამოსწორებასსულიერ ფასეულობათა სასწრაფო და გადაუდებელ გადარჩევა-გადაფასებასრაც მომავალში ქართველი ერის ისტორიული მეხსიერებისდროთა მიერ ტრაგიკულად დარღვეული კავშირისა და `ჩატეხილი ხიდების’’ გამრთელების აუცილებელ წინაპირობად უნდა იქცეს.

ეროვნული სამართლებრივი სახელმწიფოს ჩამოყალიბებისათვის ასევე აუცილებელია:

– უნდა მოხდეს სრულიჭეშმარიტი ეროვნული თანხმობა და შერიგება საქართველოს სახელმწიფოებრივი აღდგენა-აღორძინებისა და განვითარების ძირითად პრინციპეპზე დაყრდნობით, რომელიც გაცხადებულია საქართველოს ეროვნულგანმათავისუფლებელი მოძრაობის მანიფესტში და საჭიროა დაფიქსირდეს სახელმწიფოს ძირითად კანონში – კონსტიტუციაში და წარმოადგენდეს ერთადერთ სავალდებულო პოზციას სახელმწიფოს ყველა მოქალაქისათვისპოლიტიკურითუ არაპოლიტიკური ორგანიზაციებისათვის;

 – უნდა შემუშავდესმომზადდეს და რეფერენდუმის გზით მიღებულ იქნას ახალი ეროვნული კონსტიტუციასადაც ასევე აღნიშნული იქნება სახელისუფლო კანონიერებისა და მისი სამართლებრივი უწყვეტობის საკითხირითაც ერთხელ  და სამუდამოდ უნდა გადაიჭრას ქვეყნის სამართლებრივიპოლიტიკური და იურიდიული მოწყობის სამართლიანობა და კანონის უზენაესობა;

– სახელმწიფოს მმართველობითი სისტემის მოწყობა (პრეზიდენტი,  პარლამენტი და მინისტრთა კაბინეტი)მასთან საკანონმდებლოაღმასრულებელი და სასამართლო ხელისუფლების სრული გამიჯვნა;

– პოლიტიკური ცხოვრების დემოკრატიზაციააზრთა და პოზიციათა პლურალიზმის რეალური დაშვებაადმინისტრაციული აპარატის სრული დაქვემდებარება სამართლებრივად და კანონიერად არჩევითი ხელისუფლებისადმი;

– პოლიტიკური მართვის სისტემის ძირეული დეცენტრალიზაცია;

– ნაფიც მსაჯულთა სასამართლოს შემოღებაბრალდებებისა და დაცვის უფლებათა გათანაბრება;

 – სახელმწიფოებრივი და საზოგადოებრივი ცხოვრების უმნიშვნელოვანესი საკითხებისასევე კონსტიტუციის საყოველთაო რეფერენდუმის წესით მიღების გადაწყვეტა;

 – დაკანონდეს მრავალპარტიულისაყოველთაო დემოკრატიული პოლიტიკური სისტემა;
  – ეროვნულისახელმწიფოებრივი საკანონმდებლო წესით განისაზღვროს ქვეყნის მოქალაქის სტატუსი და ამ სტატუსის მიღების წესი;

 – გარდაიქმნას და ჩამოყალიბდეს ქვეყნის თავდაცვისუშიშრეობისა და შინაგან საქმეთა სამინისტროს ახალი თანამედროვე სტრუქტურები და საჯარისო ფორმირებები (საზღვრის დაცვისუშიშროებისშინაგანი ჯარის ფორმირებები და ეროვნული გვარდია);

 – ეროვნული პრინციპების შესაბამისად გადასინჯული იქნას ყველა ის კანონირომელმაც განსაზღვრული დაბრკოლებები შექმნა დამოუკიდებელი საქართველოს განვითარების სფეროებში.

საქართველოს სახელმწიფომ დასახული მიზნების მისაღწევად მჭიდროდ უნდა ითანამშრომლოს მსოფლიოს ყველა ქვეყანასა და საერთაშორისო ორგანიზაციებთან, ადამიანის უფლებათა საერთაშორისო გაერთიანებებთანმასობრივი ინფორმაციის საშუალებებთან და ცალკეულ მოქალაქეებთან.    
                      
ამავე დროს საქართველოს სახელმწიფო თავისი სტრატეგიული სამოქმედო პროგრამით ძირეულად უნდა იზიარებდეს და ეყრდნობოდეს ჭეშმარიტი ეროვნულსარწმუნოებრივი  იდეოლოგიის საფუძვლებსრომ აუცილებელია იბერიულ-კავკასიური და ეროვნულსარწმუნოებრივი მსოფლმხედველობისროგორც ჭეშმარიტად ეროვნული იდეოლოგიის, აღორძინება და დამკვიდრება საქართველოშირეფერენდუმის გზით მართლმადიდებლური ქრისტიანული რელიგია აყვანილ უნდა იქნას სახელმწიფო რელიგიის დარგში და სამართლებრივად დაშვებულ იქნას კონსტიტუციური მონარქია.

ერთა თანაარსებობის ზემოთმითითებულ ტრადიციებზე დაყრდნობით საქართველოს სახელმწიფომ ხელი უნდა შეუწყოს რელიგიური თვითმყოფადობის დაცვასთავსებადობის ამ პრინციპთა ცხოვრებაში გატარება ქართული სახელმწიფოებრიობის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი მახასიათებელი უნდა გახდეს (მით უფრორომ ეროვნულ უმცირესობათა ეთნიკურკულტურულენობრივ და რელიგიურ თვითმყოფადობის დაცვის პრინციპებს კონსტიტუციური კანონის ძალა აქვს), რაც მისი საერთაშორისო  ავტორიტეტის გარანტადაც იქცევაამ პრობლემის გადაწყვეტა ძალზე საშური შეიქმნებარადგან უაღრესად გამძაფრებული პოლიტიკურიეთნიკური ურთიერთობების კიდევ უფრო გამწვავებამ შესაძლოა, კატასტროფა მოაახლოოს და ჩვენ აუცილებლად უნდა ავიცილოთ იგი.

    სახელმწიფო უნდა იბრძოდეს ადამიანის უფლებების Dდარღვევის ნებისმიერი გამოვლინების წინააღმდეგსახელმწიფოს სახელისუფლებო კანონიერებისა და ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენა-შენარჩუნებისათვისმისი მკვიდრი მოსახლეობის პოლიტიკურიეკონომიკურისოციალური და ეკოლოგიური კატასტროფის წინააღმდეგდემოგრაფიული ექსპანსიის შესაჩერებლადეროვნული თანხმობისა და ერთიანობისათვისმაქსიმალურად უნდა იქნეს უზრუნველყოფილი ყველა ის ძირითადი უფლებარომელიც განსაზღვრულია საერთაშორისო სამართლის ნორმებითაღიარებულიარომ არ არსებობს ადამიანის სამართალისახელმწიფოს კი აუცილებელია ჰქონდეს შეფარდებითი სამართალირომელსაც საფუძვლად დაედება სულიერ ღირებულებათა უპირატესობის აღიარებადრო სწორედ სულიერ ღირებულებებს ვერ ხელყოფსრადგან მისი დაგროვება და სრულყოფა ხდება მხოლოდ დროში.

    მთავარი ამოცანაა ყველა სფეროში ერის პოტენციალის მაქსიმალური გამოვლენაეროვნული ინტერესების დაცვაერის თვითმყოფადობისმეცნიერებისა  და კულტურის აღორძინებაზოგადსაკაცობრიო ღირებულებების დამკვიდრებასაკუთარი იერსახის შენარჩუნება-განვითარებით მსოფლიო ცივილიზაციაში ქართველი ერისათვის ღირსეული ადგილის დამკვიდრება.

     სახელმწიფოს კეთილდღეობა უმაღლესი კანონია და მისთვის თავდადებული ზრუნვა ყოველი ეროვნული ღირსების მქონე ადამინისათვის აუცილებელი და საჭიროაეროვნული ღირსების იდეა ერისა და ეროვნებების ძირითადი მსოფლმხედველობის პრინციპს უნდა წარმოადგენდესრითაც უნდა მოხდეს ხელმძღვანელობა, როგორც თეორიულ მსჯელობაშიასევე საზოგადოებრივ ცხოვრებაშიეროვნული და სახელმწიფოებრივი ღირსების ამაღლება    ერისსახელმწიფოს სულიერი და მატერიალური განვითარების გარანტი უნდა იყოს.

ქართველ ნამდვილ მამულიშვილს გაცნობიერებული უნდა ჰქონდეს და სჯეროდესრომ უნდა ემსახუროს თავისი ხალხის უზენაესობასმარადიული ჭეშმარიტების მოთხოვნებსდიდი მიზნების მიღწევას შესაძლოა, ხანგრძლივი ბრძოლა დასჭირდესგამარჯვების გარანტი სწორედ საქართველოს ჭეშმარიტი თავისუფლებისაკენ დაუოკებელი სწრაფვაა.

     არსებული კრიზისული მდგომარეობიდან საქართველოს გამოსახსნელად ერთადერთი გზაა მშვიდობიანი და სამართლებრივი გზით საქართველოს დამოუკიდებელი ეროვნულ-სახელმწიფოებრივი აღდგენა-აღორძინება და განვითარება.

მნიშვნელოვანია პირველადი განმარტებასახელმწიფოებრივი სამართალმემკვიდრეობისა და კანონიერების აღდგენაუპირველეს ყოვლისა ნიშნავსსახალხო მოთხოვნით საქართველოს რესპუბლიკის ლეგიტიმური დევნილი მთავრობის მიერ სამართლებრივი საკანონმდებლო ბაზისა  და მის საფუძველზე ქვეყანაში განხორციელებული კანონიერი საკონსტიტუციო  წესრიგის აღდგენას.

ღვთის იმედად ყოფნა აუცილებელიამაგრამ არც ჩვენ არ უნდა ჩამოვუშვათ ხელები.

საქართველომაც პირუთვნელად უნდა აღასრულოს თავისი სულიერი მისია კაცობრიობის წინაშე.

Комментариев нет:

Отправить комментарий